Laddstandarder
IEC (International Electrotechnical Commission) har definierat fyra olika moder, för laddning av elfordon:

Mode 1
Långsam laddning från ett vanligt eluttag (Schuko) 1-fas eller 3-fas, max 32A. Ingen kommunikation med bilen eller annan styrning. Växelströmmen likriktas i bilens ombordladdare.

Mode 2
Långsam laddning från ett vanlig eluttag 1 eller 3-fas, men med någon form av skydd och styrning av laddströmmen. Max 32A. Ingen kommunikation med bilen men en kontrollbox på laddkabeln som styr laddströmmen. Växelströmmen likriktas i bilens ombordladdare.

Mode 3
Långsam eller snabb laddning med speciell kontakt med tillhörande skydd och styrning av laddfunktionen. Direkt kommunikation till bilen som är master och styr laddboxens (slavens) ström. Växelströmmen likriktas i bilens ombordladdare.

Mode 4
Snabbladdning DC (likström). Exempel på laddare är det Japanska systemet CHAdeMO och det Europiska CCS (Combined Charging System). Likström med hög effekt levereras direkt till batterikretsen i bilen. Bilens ombordladdare utnyttjas inte.
Kontakter
Det finns en del olika typer av kontakter för elbilar. De vanligaste är:

Typ 1 kontakt
1-fas kontakt med beteckning SAE J1772. Vanligt förekommande på Japanska fordon.

Typ 2 kontakt
1-fas alt 3-fas kontakt med beteckning VDE-AR-E 2623-2-2 . Kallas ibland för Mennekes-kontakt efter företaget som utvecklade den.
Vanligt förekommande på europeiska fordon för AC-laddning Mode 3. Tesla använder även denna för snabbladdning med likström.

CHAdemMO kontakt
CHAdeMO kontakten är dimensionerad för att klara hög likspänning och ström. Övriga anslutningsstift är för kommunikation mellan laddare och bil. CHAdeMO bildades av The Tokyo Electric Power Company, Nissan, Mitsubishi och Fuji Heavy Industries (Subaru). Kontaktdonet är av metall och är ganska klumpigt att hantera med bl a handtag för låsning.

CCS kontakt
CCS (Combined Charging System) är den Europeiska motsvarigheten till CHAdeMO och kontakten används vid snabbladdning med likström. CCS stöttades ursprungligen av Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche och Volkswagen, men är numera europeisk standard. Kontakten är viktmässigt lättare och enkel att hantera. Övre delen av kontakten är en Typ 2 kontakt och samma uttag kan både användas för växelströms laddning eller snabbladdning.
Laddkablar
Det är bra att känna till lite om laddkablar och vad man bör tänka på.

Typ 2/Typ 1
För anslutning mellan laddbox/laddstation (Typ 2) och fordon (Typ 1).
Kabeln är för 1fas och kan fås för 16A (3,6 kW) eller 32A (7,3 kW).
Tänk på att köpa en kabel med lämplig max tillåten ström, då det skiljer rätt mycket i vikt.

Typ 2/Typ 2
För anslutning mellan laddbox/laddstation (Typ 2) och fordon (Typ 2).
Kabeln är för 1-fas eller 3-fas och kan fås för 16A (3,6 kW) eller 32A (22 kW).
Tänk på att köpa en kabel med lämplig max tillåten ström, då det skiljer rätt mycket i vikt.

EVSE Kabel
En EVSE-kabel är en kabel med en box som kommunicerar med bilen och berättar för bilen hur mycket ström den får använda. Detta beror på vilket uttag man använder. För att utnyttja maximal möjliga laddström enkelt ställa in laddströmmen. Möjliga inställningar i steg är t.ex 6-10-16A.
Hemma kan man kanske ladda med 10-16A men i sommarstugan får du kanske nöja dig med 6 eller 8 A. Då är det bra att kunna ställa om laddströmmen.
Finns med Typ 1 eller Typ 2 kontakt.